U razdoblju prije tzv. Milanskog edikta, koji zajednički donose Konstantin i Licinije godine 312. na 313., u Milanu postupno započinje podizanje kršćanskih sakralnih zdanja na istočnoj obali Jadrana. Riječ je o prostorima unutar privatnih zdanja koji se samo u najosnovnije uređuju za liturgijske svrhe. Ti objekti poznati su u Saloni, Jaderu i Parenciju. Nakon priznanja kršćanstva nastaje razdoblje u kojem se počinju graditi objekti koji su planski namijenjeni isključivo liturgijskoj namjeni kršćanske zajednice u pojedinim gradovima. I u toj razvojnoj fazi crkvena su zdanja rijetka, a objekti nisu još standardizirani. To je doba kad se oko istaknutih grobova počinju grupirati i drugi pokopi. Malo pomalo, nastaju kršćanska groblja. Tek u trećoj fazi razvitka koja počinje krajem IV. ili početkom V. st. počinje standardizacija kultnih objekata. Oni se sastoje od crkava i drugih sporednih prostora među kojima su najvažniji oni vezani uz obred krštenja, a to znači krstionica, čekaonica, svlačionica i prostora za pripremu katekumena. Crkve imaju standardne apsidalne oblike. Prostori za puk bili su jednobrodni ili trobrodni. U ovoj fazi grade se i cemeterijalne bazilike na kršćanskim grobljima. Faza standardizacije traje sve do početaka VI.st. Osim objekata u gradovima, podižu se i kultni objekti u izvangradskim naseljima (pagus). Pri kraju V. st., u doba gotske vlasti, na istočnom Jadranu došlo je do borbi i dogmatskih kriza, pa prema tomu i smanjenja podizanja objekata. U kasnijem razdoblju pojavljuju se složeniji tlorcti objekata za kultnu upotrebu. To su objekti centralnog, križnog ili trolisnog oblika. Pri kraju VI. st. dolazi do postupnog slabljenja graditeljske aktivnosti i, sukladno tomu, same adaptacije postojećih prostora. Razlog dekadencije leži u gospodarskom slabljenju uzrokovanom neprestanim barbarskim upadima.